ဒီေန႔ ကမာၻအႏွံ႕ကို ေလွ်ာက္သြားၾကည့္ပါ။ အဲ့ဒီတစ္ကမာၻလံုးႏွံ႕က လမ္းေဘးေတြမွာ နံရံေတြေပၚမွာ အေဆာက္အအံုေတြမွာ ၿပီးေတာ့ ေၾကာ္ၿငာဆိုင္းဘုတ္ေတြေပၚမွာ ေနာက္ဆံုးအမွိဳက္ပံုးေတြရဲ့ ေဘးပတ္လည္မွာ ပန္းခ်ီလက္ရာေတြ ပန္းပုလက္ရာေတြ ၿပီးေတာ့ စတစ္ကာပံုေတြကို ရွဳပ္ရွဳပ္ေထြးေထြးၿမင္ရမွာ ၿဖစ္တယ္။အဲ့ဒီအႏုပညာ လက္ရာေတြကို "လမ္းေပၚက အႏုပညာ "( Street Art) လို႔ေခၚၾကပါတယ္။ဒီ အႏုပညာလက္ရာေတြဟာ နယူးေယာက္မွာ ရွိတယ္။တိုက်ိဳနဲ႔ ပါရီမွာရွိတယ္။ကိတ္ပ္ေတာင္းနဲ႔ ေအာ္စလိုၿမိဳ႕ေတြမွာလည္း ရွိတယ္။ၿမိဳ႕တိုင္းၿမိဳ႕တိုင္းမွာ ရွိတယ္။
လမ္းေပၚက အႏုပညာလက္ရာေတြကို ကမာၻကသိေအာင္ၿဖန္႔ခ်ိေနတာကေတာ့ အင္တာနက္၀က္ဘ္္ဆိုက္ေတြ ပန္းခ်ီအဖြဲ႔အစည္းေတြ စာအုပ္ေတြန႔ဲ မဂၢဇင္းေတြၿဖစ္တယ္။ဒီလိုနဲ႔ လမ္းေပၚက အႏုပညာေတြဟာ ကမာၻလံုးဆိုင္ရာ အၿမင္အာရံုယဥ္ေက်းမွဳတစ္ရပ္ ဒါမွမဟုတ္အႏုပညာလွဳပ္ရွားမွဳတစ္ရပ္ ၿဖစ္လို႔လာခဲ့ၿပီ။အခုဆို ပန္းခ်ီၿပခန္းေတြနဲ႔ ၿပတိုက္ေတြကေတာင္ အဲ့ဒီအႏုပညာရွင္ေတြရဲ့ လက္ရာေတြကို ၀ယ္ယူစုေဆာင္းေနၾကၿပီေလ။လမ္းေပၚက အႏုပညာရဲ့ သမိုင္းေၾကာင္းကို သီးၿခားတည္ေဆာက္ၿပဖို႔ကေတာ့ မလြယ္လွပါဘူး။ဒီအႏုပညာဟာ ကမာၻတစ္၀န္းက ေနရာမ်ားစြာမွာ နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးခဲ့လို႔ပါ။ပုဂၢလိကပိုင္ ဒါမွမဟုတ္ ၿပည္သူပိုင္အေဆာက္အအံုေတြရဲ့ နံရံေတြေပၚမွာ ပန္းခ်ီေရးၿခင္းဟာ တရားဥပေဒကို ဆန္႔က်င္တဲ့ကိစၥၿဖစ္တာေၾကာင့္ အႏုပညာရွင္ေတြဟာ လွ်ိဳ႕လွ်ိဳ႕၀ွက္၀ွက္ လုပ္ၾကရတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ကလည္း လမ္းေပၚက အႏုပညာရဲ့ သမိုင္းဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ စုေဆာင္းမွဳကို ထိခိုက္ေစပါတယ္။ဒီအႏုပညာကို အဓိပါယ္သတ္မွတ္ဖို႔လည္း ခက္ပါတယ္။ဒီအႏုပညာလွဳပ္ရွားမွဳအေပၚ လူေတြကလည္း ရွဳၿမင္ပံု အမိ်ဳးမ်ိဳးနဲ႔ သံုးသပ္ၾကတယ္။တခ်ိဳ႕ကဆို ဒီအႏုပညာဟာ ရာဇ၀တ္မွဳတစ္ခုၿဖစ္ၿပီး သူမ်ားရဲ့ပိုင္ဆိုင္မွဳကို ဖ်က္ဆီးတယ္လို႔ေတာင္ ၿမင္ပါတယ္။ဒါေပမယ့္ တခ်ိဳ႕ကလည္း ဒီအႏုပညာဟာ ရိုးရာကေနခြဲထြက္တဲ့ အႏုပညာပံုစံတစ္ရပ္ ၾကြယ္၀တဲ့ ခံစားမွဳေဖာ္ထုတ္ခ်က္ တစ္ရပ္လို႔ယံုၾကည္ၾကပါတယ္။
လမ္းေပၚက အႏုပညာလွဳပ္ရွားမွဳဟာ ၁၉၆၀ၿပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားအတြင္း နယူးေယာက္ၿမိဳ႕မွာ စတင္ခဲ့တယ္လို႔ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ားက ဆိုပါတယ္။လူငယ္ေတြက မွဳတ္ေဆးဗူးေတြသံုးၿပီး နံရံေတြေပၚနဲ႔ ရထားတဲြေတြေပၚမွာ သူတို႔ရဲ့ အမွတ္တံဆိပ္ေတြကို ေရးထိုးခဲ့ရာက စခဲ့တာပါ။အဲ့ဒီ အမွတ္တံဆိပ္ေတြဟာ အဲ့ဒီလူငယ္ေတြ ဘယ္သူဘယ္၀ါၿဖစ္တယ္ ဆိုတာနဲ႔သူတို႔ရဲ့ အႏုပညာလက္ရာေတြကို ကိုယ္စားၿပဳပါတယ္။ဒီလုိတံဆိပ္ေတြ စာလံုးေတြေရးသားတာကို ဂရာဖီတီ (Graffiti)လို႔လည္းေခၚတယ္။ဒီပန္းခ်ီအေရးအသားေတြဟာ စိတ္လွဳပ္ရွားစရာ ေကာင္းၿပီးခြန္အားလည္း ရွိလွပါတယ္။တခိ်ဳ႕ ဂရာဖီတီပန္းခ်ီေတြဟာ ၿမိဳ႕ခံေၿမေအာက္ ဂိုဏ္းေတြရဲ့ နယ္နိမိတ္ၿပအမွတ္အသားေတြ ၿဖစ္ခဲ့တယ္။
ဂရာဖီတီပန္းခ်ီဟာ ၿမိဳ႕ၿပေန လူငယ္ေတြရဲ့ လမ္းယဥ္ေက်းမွဳကို ေဖာ္ၿပတဲ့ သီးၿခားအႏုပညာ လွဳပ္ရွားမွဳ တစ္ရပ္ၿဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ဂရာဖီတီပန္းခ်ီဟာ လူမွဳေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ ေတာ္လွန္ေၿပာင္းလဲမွဳေတြ၊အက်ပ္အတည္းေတြကို မ်ာစြာကိုယ္စားၿပဳႏိုင္ခဲ့တယ္။ဒီအႏုပညာဟာ ယဥ္ေက်းမွဳနဲ႔ အာဏာတို႔ကၿပ႒ာန္းထားခဲ့တဲ့ အႏုပညာတစ္ရပ္ ၿဖစ္တယ္။ လမ္းေပၚက အႏုပညာသမားေတြရဲ့ အားသာခ်က္က သူတို႔ဟာ ၿမိဳ႕ေတြေလွ်ာက္သြားၿပီး လူတိုင္းၿမင္ေတြ႕ခြင့္ရမယ့္ အႏုပညာလက္ရာေတြကို ဖန္တီးႏိုင္တာပဲ။သူတို႔ဟာတရား၀င္အသိအမွတ္ၿပဳမွဳမပါဘဲနဲ႔လည္း နာမည္ေက်ာ္ေတြၿဖစ္ခြင့္ရွိတယ္။မၾကာခဏလည္းအာဏာပိုင္ေတြနဲ႔ ၿပသနာတက္ခဲ့ၾကတယ္။မ်ားေသာအားၿဖင့္ ဂရာဖီတီသမားေတြက နံရံေပၚ ပန္းခ်ီေရးလိုက္၊ခဏေနေတာ့ အာဏာပိုင္ေတြလာၿပီးဖ်က္ပစ္လိုက္နဲ႔ သံသရာလည္ေနတာပါပဲ။ ကိသ္ဟားရင္း ႏွင့္ သူ၏အႏုပညာလက္ရာတစ္ခု
၁၉၈၀ ၿပည့္လြန္ႏွစ္ေတြမွာ လမ္းေပၚကအႏုပညာရွင္ေတြအၿဖစ္ အႏုပညာကိုစတင္လုပ္ကိုင္ခဲ့ၾကသူႏွစ္ေယာက္နာမည္အရမ္းၾကီးလာတယ္။သူတို႔ကေတာ့ ကိသ္ဟာရင္း(Keith Haring)နဲ႔(Jean Michel Basquiat)ဂၽြန္မိုက္ကယ္ဘက္စကီးေယးတို႔ၿဖစ္ၾကၿပီး နယူေယာက္ၿမိဳ႔က ၿဖစ္ပါတယ္။သူတို႔ဟာ နာမည္ေက်ာ္ ပန္းခ်ီၿပခန္းေတြနဲ႔ၿပတိုက္ေတြမွာ အလ်င္အၿမန္ ေနရာရလာၾကတယ္။သူတို႔ေၾကာင့္ပဲ လမ္းေပၚက အႏုပညာဟာ လူၾကိဳက္မ်ားတဲ့ အႏုပညာယဥ္ေက်းမွဳရဲ့ အစိတ္အပိုင္းတစ္ရပ္ၿဖစ္လာတယ္။ ဂၽြန္မိုက္ကယ္ ဘက္စကီးေယးႏွင့္ သူ၏အႏုပညာလက္ရာတစ္ခု
ယေန႔လမ္းေပၚက ပန္းခ်ီမွာ ပံုသ႑ာန္မိ်ဳးစံု ရွိပါတယ္။လူသိမ်ားတဲ့ ေနာက္ထပ္ နယူးေယာက္လမ္းေပၚက အႏုပညာရွင္ကေတာ့ ဆြန္း( Swoon) ဆိုသူပါပဲ။ဒီပန္းခ်ီဆရာမဟာ သူၾကံဳေတြ႕ရတဲ့လူေတြရဲ့ ပုံတူကို စကၠဴၿဖတ္စညွပ္စေတြနဲ႔ ဖန္တီးၿပဳလုပ္ခဲ့တယ္။အဲ့ဒီစကၠဴလူရုပ္ေတြက အၿပင္ကလူအရြယ္အစား ပံုသ႑ာန္အတိုင္း အတိအက်ပါပဲ။ဒီပံုေတြကို ဆြန္းက နယူးေယာက္ၿမိဳ႕အႏွံက နံရံေတြေပၚမွာကပ္ၿပီး တင္ဆက္ခဲ့တယ္။နမူနာတစ္ခုေၿပာရရင္ သူတစ္ခါတုန္းကၿပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ပံုဟာ ကစားေနတဲ့ေကာင္ေလးတစ္ေယာက္ပံုၿဖစ္တယ္။ဒီေကာင္ေလးဟာ သူ႕ရဲ့ၿပံဳးရယ္ေနတဲ့မ်က္ႏွာကိုေနာက္ၿပန္လည့္ထားၿပီး အေ၀းတစ္ေနရာကို ထြက္ေၿပးေနတာၿဖစ္တယ္။ဆြန္းရဲ့ ရုပ္ပံုေရးဆြဲပံုဟာ ခြန္အားရွိတယ္။ပံုရဲ့ လွဳပ္ရွားမွဳကိုလည္း ေပၚလြင္ေစတယ္။ေစာေစာက ေကာင္ေလးပံုကို ဆြန္းကတၿခားဂရာဖီတီပံုေတြနားမွာ ထားလိုက္တယ္။ဒီေတာ့ ေကာင္ေလးဟာ အဲ့ဒီရုပ္ပံုၾကီးေတြဆီကေနလြတ္ေၿမာက္ေအာင္ ထြက္ေၿပးေနဟန္ ေပၚလြင္သြားတာေပါ့။
ပန္းခ်ီဆရာမ ဆြန္းဟာ လမ္းေပၚက အႏုပညာရွင္အၿဖစ္ အႏုပညာလုပ္ငန္းကို စခဲ့တာမဟုတ္ပါဘူး။သူဟာ ဘရြတ္ကလင္းက ပရတ္အႏုပညာသိပံ(Pratt Institute) မွာပန္းခ်ီဘာသာရပ္ကို သင္ယူခဲ့သူၿဖစ္တယ္။ေနာက္ပိုက္မွာ ၿပခန္းေတြနဲ႔ အလုပ္လုပ္ရတာကို စိတ္ကုန္လာၿပီး သူ႔ရဲ့ ပန္းခ်ီပညာကိုလမ္းေပၚ ေရႊ႕ခဲ့တာၿဖစ္တယ္။သူလမ္းေဘးမွာ တင္ဆက္လိုက္တဲ့ လက္ရာေတြ ေၿပာင္လဲသြားပံုကို ဆြန္းကသိပ္သေဘာက်တယ္။အဲ့ဒီလက္ရာေတြဟာ လမ္းေပၚမွာဆိုေတာ့ အခ်ိန္နဲ႔အမွ် ေနပူမိုးရြာစတဲ့ ရာသီဥတုဒဏ္ကို ခံရၿပီး တၿဖည္းၿဖည္း ပ်က္စီးလြင့္ေပ်ာက္ ကုန္တာေပါ့။ဒါကိုဆြန္းက သေဘာက်တာ။ ၿပီးေတာ့ လမ္းေပၚ အႏုပညာက ေပးတဲ့ လြတ္လပ္စြာဖန္တီးေဖာ္ၿပခြင့္အေပၚမွာလည္း ဆြန္းသာယာသြားတယ္။လူေတြကလည္း ဆြန္းရဲ့အားေကာင္းလွတဲ့ လက္ရာေတြကို ၾကိဳက္ၾကတယ္။နယူးေယာက္ၿမိဳ႕က MOMA ို႔ေခၚတဲ့ ေမာ္ဒန္အႏုပညာၿပတိုက္ကဆိုရင္ ဆြန္းရဲ့ လက္ရာသံုးခုကို ၀ယ္ယူစုေဆာင္းခဲ့ပါတယ္။ အႏုပညာရွင္ ဆြန္း၏ အႏုပညာလက္ရာတစ္ခု
တက္ဆက္ၿပည္နယ္ ဟူစတန္ၿမိဳ႕ကို ေရာက္ရင္ေတာ့ နစ္တာပလိစ္(Knitta Please)ဆိုတဲ့အႏုအုပ္စုတစ္စုရဲ့ အသြင္ကြဲ ဂရာဖီတီလက္ရာကို ၿမင္ေတြ႕ရမွာၿဖစ္တယ္။နစ္တာပလိစ္အုပ္စုမွာ ပန္းခ်ီပညာရွင္ ၁၀ေယာက္ပါၿပီး သူတို႔က သူတို႔ရဲ့လက္ရာေတြကို ခ်ည္ထိုးတဲ့နည္းနဲ႔ ဖန္တီးၾကတယ္။နစ္တာပလိစ္ရဲ့ အဖြဲ႔၀င္ႏွစ္ေယာက္က ခ်ည္ထိုးၿပီးေရာင္းစားရတဲ့ အလုပ္ကို ၿငီးေငြ႕လြန္းလို႔ လမ္းေပၚအႏုပညာကိုဖန္တီးမွဳလုပ္မယ္ဆိုၿပီး ဆံုးၿဖတ္ခဲ့ၾကတယ္။ဒီလိုနဲ႔ သူတို႔ရဲ့ ခ်ည္ထိုးလက္ရာေတြဟာ တံခါးလက္ကိုင္ေတြ၊လမ္းေဘးဆိုင္းဘုတ္ေတြနဲ႔ၿမိဳ႕အႏွံ႔မွာ ရပ္ထားတဲ့ ေမာ္ေတာ္ကားေတြေပၚကို ေရာက္ကုန္ၾကတယ္။
လမ္းေပၚက အႏုပညာဟာ ကမာၻတစ္လႊားမွာအရမ္းကို လူၾကိဳက္မ်ား ေရပန္းစားပါတယ္။နမူနာၿပရရင္ ၿပင္သစ္ႏိုင္ငံ ပါရီၿမိဳ႕က လမ္းေထာင့္ေတြမွာ ဆေပ႔စ္အင္ေဗဒါး(Space Invader)လို႔ေခၚတဲ့ အႏုပညာရွင္တစ္ေယာက္ရဲ့ လက္ရာေတြကို ၿမင္ေတြ႕ရပါမယ္။ဆေပ႔စ္အင္ေဗဒါးဆိုတာဟာ ၁၉၈၀ၿပည့္ႏွစ္ေတြမွာ အရမ္းနာမည္ၾကီးတဲ့ ဗီဒီယိုဂိမ္းတစ္မ်ိဳးရဲ့အမည္ပါ။ဒီၿပင္သစ္ပန္းခ်ီဆရာကေတာ့ ေသးငယ္တဲ့ မွန္ကြဲစေလးေတြသံုးၿပီး ၿဂိဳဟ္သားပုံေတြ ဖန္တီးပါတယ္။ပါရီက အေဆာက္အအံုအေတာ္မ်ားမ်ားေပၚမွာ သူ႔ရဲ့ေရာက္စံု၊အေကာင္စံုလက္ရာေတြဟာ ေနရာယူထားေလရဲ့။ဆေပ့စ္အင္ေဗဒါး ဒီအႏုပညာအလုပ္ကို လုပ္လာတာ၁၀ႏွစ္ခန္႔ရွိပါၿပီ။ဒီလိုလုပ္လို႔သက္ဆိုင္ရာရဲ့ ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေနွာင္မွဳကိုလည္း အၾကိမ္ၾကိမ္ခံခဲ႔ရတယ္။ဒါေပမယ့္သူဟာဒီအလုပ္ကိုဆက္လုပ္ေနတုန္းပဲ။သူဟာၿမိဳ႕
ေတြကိုလက္ေဆာက္ေတြထားရစ္ခဲ့တာလို႕ သူအၿမဲေၿပာေလ႔ရွိတယ္။ဆေပ့စ္အင္ေဗဒါးရဲ့ ကိုယ္ပိုင္၀က္ဘ္ဆိုက္ေပၚမွာ သူသြားခဲ့တဲ့ၿမိဳ႕ေတြရဲ့ စာရင္းအၿပည့္အစံုရွိပါတယ္။သူဟာ ဒါကာ၊ဘဂၤလားဒက္ရွ္၊မြမ္ဘာဆာ၊ကင္ညာ၊အီစတန္ဘူလ္နဲ႔ တူရကီတို႔လို ေနရာေတြကိုထားရစ္ခဲ့တယ္။ ၿပင္သစ္ႏိုင္ငံ ပါရီၿမိဳ႕က လမ္းေထာင့္မ်ားတြင္ ဆေပ့စ္အင္ေဗဒါး လက္ရာမ်ားကို ၿမင္ေတြ႕ရပံု
ဘရာဇီးႏိုင္ငံ ေဆာ္ေပၚလိုၿမိဳ႕ဟာလည္း လမ္းေပၚက အႏုပညာကို ၾကြယ္ၾကြယ္၀၀ ပိုင္ဆိုင္တဲ့ၿမိဳ႕ၿဖစ္တယ္။ဥပမာအားၿဖင့္ အဲ့ဒီၿမိဳ႕မွာ ေအာ့စ္ဂမ္မီယိုစ္ (Os Gemeos)ဆိုတဲ့ နာမည္နဲ႔ လွဳပ္ရွားေနတဲ့ အႏုပညာရွင္ညီအစ္ကို ႏွစ္ေယာက္ရဲ့ လက္ရာေတြကိုေတြ႕ႏိုင္တယ္။သူတို႔အမ်ားဆံုး ေရးဆြဲေလ့ရွိတာကေတာ့ လိေမၼာ္ေရာင္ အသားေရာင္နဲ႔ရယ္စရာေကာင္းတဲ့ လူမ်က္နွာေတြပါပဲ။သူတို႔ရဲ့ ဒီမ်က္ႏွာပံုေတြဟာ အသြင္ကြဲပံုစံေတြၿဖစ္ၿပီး ခံစားမွဳရသတစ္မ်ိဳးစီကို ေပးပါတယ္။တစ္ခါတေလက်ေတာ့ သူတို႕က လူတစ္ေယာက္တည္းရဲ့ အရုပ္ကိုပဲ ေရးတတ္တယ္။တစ္ခါတစ္ရံက်ေတာ့လည္း လူရုပ္ေတြအမ်ားၾကီး၊လွဳပ္ရွားမွဳေတြအမ်ားၾကီးနဲ႔ အင္မတန္ ရွဳပ္ေထြးတဲ့ပံုေတြကို ေရးတယ္။ကမၻာအႏွ႔ံက ပန္းခ်ီၿပခန္းေတြဟာ ေအာ့စ္ဂမ္မီယိုစ္ ညီေနာင္ရဲ့ လက္ရာေတြကို ၿပပြဲတင္ခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ ေအာ့စ္ဂမ္မီယိုစ္ အႏုပညာရွင္ညီအစ္ကို ႏွစ္ေယာက္ႏွင့္ သူတို႔၏ လက္ရာမ်ား
အႏုပညာရွင္ေတြ ဒီလိုထူးၿခားတဲ့ လမ္းေပၚက အႏုပညာကို လုပ္ကိုင္ၾကတာ အေၾကာင္းၿပခ်က္အမိ်ဳးမ်ိဳးနဲ႔ၿဖစ္တယ္။တခ်ိဳ႕က အႏုပညာလက္ရာအေပၚမွာ စီးပြားေရးအရ အၿမတ္ထုတ္တဲ့ ပန္းခ်ီၿပခန္းေတြနဲ႔ ၿပတိုက္ေတြကို လက္မခံလို႔ၿဖစ္တယ္။အခ်ိဳ႕က အဲ့ဒီတရား၀င္ၿပခန္းေတြနဲ႔ ၿပတိုက္ေတြဟာ ၿပည္သူနဲ႔ အႏုပညာကို သီးၿခားစီၿဖစ္ေအာင္ ပိုင္းၿခားပစ္ေနတယ္လို႔ ၿမင္လို႔ပဲ။သူတို႔က လမ္းေပၚက အႏုပညာဟာၿမိဳ႕ၿပ၀န္းက်င္ရဲ့ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုအၿဖစ္ ရပ္တည္ႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို သေဘာက်ႏွစ္ၿခိဳက္ၾကတယ္။
တခိ်ဳ႕အႏုပညာရွင္ေတြက်ေတာ့ သူတို႔ရဲ့ အႏုပညာနဲ႔သူတု႔ိရဲ့ ႏိုင္ငံေရးယံုၾကည္ခ်က္ကို ေဖာ္ထုတ္ခ်င္လို႔ၿဖစ္ၿပီး အခ်ိဳ႕က်ေတာ့လည္း လမ္းေပၚက အႏုပညာဟာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းၾကီးေတြ၊ေကာ္ပိုေရးရွင္းၾကီးေတြ မင္းမူေနတဲ့ ထံုးတမ္းအစဥ္အလာကို ဆန္႔က်င္တဲ့ လွဳပ္ရွားမွဳတစ္ရပ္လို႔ ရွဳၿမင္ၾကတယ္။သူတို႔က ၿမိဳ႕ၿပနံရံေတြကို စီးပြားေရးေၾကာ္ၿငာေတြပဲ လြမ္းမိုးထားတာကို မလိုလားဘူး။ေၾကာ္ၿငာေတြေတာင္ နံရံေပၚေရာက္ခြင့္ရွိရင္ သူတို႔ရဲ့ အႏုပညာလက္ရာေတြလည္း နံရံေပၚေရာက္ခြင့္ရွိရမယ္လို႕ ယံုၾကည္တယ္။လမ္းေပၚက အႏုပညာရွင္မ်ားစြာဟာ အာဏာပိုင္ေတြရဲ့ ဖမ္းဆီးမွဳကိုလည္း မခံရေအာင္လက္တစ္လံုးၿခားလုပ္ၿပီး ခိုးေၾကာင္ခိုး၀ွက္ ပန္းခ်ီေရးရတာကို ႏွစ္သက္ၾကဆဲပါ။
တခ်ဳိ႕လမ္းေပၚက အႏုပညာရွင္ေတြက ေငြေပးၿပီး ေနရာယူေရးၾကတာရွိတယ္။၀ါရွင္တန္က ေဘာ့ဖ္(Borf) ဆိုတဲ့ ပန္းခ်ီဆရာကေတာ့ သူ႕ရဲ့ရုပ္ပံုေသးေသးေလးေတြကို ၿမိဳ႕အႏွံ႕ ေလွ်ာက္ေရးပါတယ္။သူရဲ့လက္ရာေတြဟာ လူကံုထံနဲ႔ အစို
းရရဲ့ ဖိႏွိပ္မွဳကို မုန္းတီးေၾကာင္းေတြေဖာ္ၿပတဲ့ လက္ရာေတြပဲလို႔ ေ၀ဖန္ေရးဆရာေတြက ဆိုတယ္။လူငယ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ သူ႕ရဲ့ ေတာ္လွန္အႏုပညာကို ၾကိဳက္ၾကတယ္။သူတို႔အတြက္ ေဘာ့ဖ္ရဲ့ လက္ရာေတြဟာ နားလည္ရခက္ၿပီး ခြန္အားၾကီးတဲ့ သတင္းစကားကို ေပးပါတယ္။တခ်ိဳ႕ကေတာ့ သူ႔လက္ရာေတြကို ရာဇ၀တ္မွဳလို႔ၿမင္တယ္။၂၀၀၅ခုနွစ္ ေႏြတုန္းက ရဲေတြဟာ လမ္းေပၚမွာ ပံုေရးေနတဲ့ ေဘာ့ဖ္ကို ဖမ္းခ်ဳပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။သူဟာ ေထာင္တစ္လ က်ခံခဲ့ရတယ္။
လမ္းေပၚက အႏုပညာဟာ ေၾကာ္ၿငာ ကုမ႔႔ၸဏီေတြရဲ့ နာမည္ေက်ာ္ ဒီဇိုင္းပညာတစ္ရပ္ၿဖစ္လို႔လာခဲ့ပါၿပီ။ေၾကာ္ၿငာတခ်ိဳ႕ကို ၾကည့္ရ
င္ ဂရာဖီတီသမားေတြရဲ့ လႊမ္းမိုးမွဳကို ေတြ႕ရမွာၿဖစ္တယ္။နာမည္ေက်ာ္ အက္ဒီဒပ္စ္( Adidas)ကုမ႔႔ၸဏီဟာ သူတို႔ရဲ့ ၂၀၀၆ေၾကာ္ၿငာစီမံကိန္းအတြက္ လမ္ေပၚက အႏုပညာကို ေရြးခ်ယ္ထားတယ္။အက္ဒီဒပ္စ္က ဘာလင္ၿမိဳ႕မွာ ဧရာမ အၿဖဴေရာင္ဆိုင္းဘုတ္ၾကီးေတြ ခ်ိတ္ပါတယ္။အဲ့ဒီဆိုင္းဘုတ္ေတြေပၚမွာ အက္ဒီဒပ္စ္ဆိုတဲ့ အမွတ္တံဆိပ္ စာလံုးပဲပါတယ္။ဂရာဖီတီသမားေတြက ဒီဆိုင္းဘုက္ေပၚမွာ ေရးခ်င္ရာေရးလို႔ရတယ္။တကယ္လို႔ ဆိုင္းဘုတ္တစ္ခုမွာ ဂရာဖီတီပံုေတြၿပည့္ သြားၿပီဆိုရင္ အဲ့ဒီဆိုင္းဘုတ္ကိုသံုးၿပီး အက္ဒီဒပ္စ္က သူ႕ရဲ့ ထုတ္ကုန္သစ္တစ္ခုကို ေၾကာ္ၿငာပါတယ္။
အင္တာနက္ဟာ လမ္းေပၚက အႏုပညာအတြက္ အင္မတန္ၾကီးမားတဲ့ အေထာက္အပံ့ၿဖစ္ပါတယ္။အႏုပညာရွင္ေတြအေနနဲ႔ သူ
တို႕ရဲ့ လက္ရာေတြကို အင္တာနက္က တစ္ဆင့္ တစ္ကမာၻလံုးကိုၿပသခြင့္ ရတယ္။ဘယ္လိုပဲ ပိတ္ပင္မွဳေတြ ရွိေနပါေစ။ လမ္းေပၚက အႏုပညာဟာ ဆက္လက္ၿပီး ရွင္သန္ၾကီးထြားေနမွာ အေသခ်ာပါပဲ။

VOA အသံလႊင့္ေဆာင္းပါးပါ Dana Demange ၏ Art You Can See for Free,on Street Around the World ကိုေမာင္ေဒး ၿမန္မာၿပန္ဆိုသည္။

မွတ္ခ်က္။ ။ လင္းေရာက္ၿခည္ USA မဂၢဇင္းမွကူးယူတင္ၿပပါသည္။





ပင္လယ္ဓားၿပတို႔အေၾကာင္း ၀တၳဳဇာတ္လမ္းမ်ားႏွင့္ ရုပ္ရွင္တို႔ကို လူၾကီးလူငယ္မေရြး ႏွစ္သက္ၾကသည္။ပင္လယ္ဓားၿပတို႔သည္ သေဘၤာၿဖင့္ လိုက္ပါလာသူတို႔ထံမွ ေငြေၾကး၊ပစၥည္းတို႔ကို တိုက္ခိုက္ လုယက္သည့္ ရာဇ၀တ္ေကာင္မ်ားပင္ ၿဖစ္သည္။အေက်ာ္ၾကားဆံုး ရုပ္ရွင္ဇာတ္လမ္းစဥ္တစ္ခုမွာ " ကရစ္ဘီယံမွ ပင္လယ္ဓားၿပမ်ား " (Pirates of the Caribbean) ၿဖစ္သည္။ ထိုဇာတ္ကားတြင္ရုပ္ရွင္မင္းသား ဂၽြန္နီဒက္ပ္ (Johnny Depp)က ကပ႔ၸီတန္ဂ်က္စပဲရိုး ( Captain Jack Sparrow ) ဟုအမည္တြင္သည့္ ပင္လယ္ဓားၿပအၿဖစ္ သရုပ္ေဆာင္ထားသည္။သို႔ေသာ္လည္း ကပ႔ၸီတန္ ဂ်က္ႏွင့္တကြရုပ္ရွင္နွင့္၀တၳဳစာအုပ္မ်ားထဲမွ ပင္လယ္ဓားၿပမ်ားသည္ ၿပင္ပတြင္တကယ္ရွိေနသည့္ ပင္လယ္ဓားၿပတို႔ႏွင့္ လံုး၀ကြဲၿပားၿခားနားၾကသည္ဟု သမိုင္းပညာရွင္မ်ားက ဆိုပါသည္။
အာဖရိက၊ေတာင္အေမရိက၊အင္ဒိုနီးရွားႏွင့္ ကရစ္ဘီယံေဒသတို႔၏ ကမ္းလြန္ပင္လယ္ေရၿပင္တို႔တြင္ ပင္လယ္ဓားၿပတို႔၏ လုယက္တိုက္ခိုက္မွဳမ်ားမွာ အလြန္စိုးရိမ္ဖြယ္ရာ ၿဖစ္ေနသည္။ ကမာၻတစ္လႊားတြင္ ၂၀၀၃ခုနွစ္အတြင္းက ပင္လယ္ဓားၿပတိုက္မွဳေပါင္း ၄၄၅ မွဳ ၿဖစ္ပြားခဲ့ေၾကာင္းသိရသည္။ ထိုတိုက္ခိုက္မွဳမ်ားတြင္ လူ၁၆ဦးအသတ္ခံခဲ့ၾကရသည္။၂၀၀၆ခုႏွစ္ ပထမသံုးလမွာပင္ လုယက္တိုက္ခိုက္ခံရေသာ သို႔မဟုတ္ လုယက္ရန္ ၾကံစည္ၾကိဳးပမ္းခဲ့ေသာ ပင္လယ္ဓားၿပမွဳေပါင္း ၆၁မွဳၿဖစ္ပြားခဲ့သည္ဟုဆိုပါသည္။၂၀၀၅ခုႏွစ္ အလားတူကာလအတြင္းတြင္ ထိုကဲ့သို႔ လုယက္တိုက္ခိုက္မွဳ ၅၆မွဳၿဖစ္ပြားခဲ့ပါသည္။ ထို႔ၿပင္ သတင္းပို႔ တိုင္ၾကားၿခင္းမရွိသၿဖင့္ စာရင္းမေပၚေသာ ပင္လယ္ဓားၿပမွဳမ်ားစြာ ႏွစ္စဥ္ၿဖစ္ပြားလ်က္ ရွိေပေသးသည္။
၂၀၀၅ခုႏွစ္က ဆိုမာလီယာနိုင္ငံတြင္ ပင္လယ္ဓားၿပမွဳ ၃၅မွဳၿဖစ္ပြားခဲ့ေၾကာင္း သိရွိရသည္။ ပင္လယ္ဓားၿပတို႔သည္ ခရီးသည္တင္ သေဘၤာမ်ားႏွင့္ ကုန္တင္သေဘၤာမ်ားကို ပစ္မွတ္ထားတိုက္ခိုက္ၾကသည္ဟု အၿပည္ၿပည္ဆိုင္ရာ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းသြားလာေရးဌာနက ဆိုပါသည္။၂၀၀၆ခုႏွစ္ မတ္လအတြင္း ဆိုမာလီယာေတာင္ပိုင္း ဆိပ္ကမ္းတစ္ခု၌ ေရနံတင္ သေဘၤာေပၚမွ ဖိလစ္ပိုင္သေဘၤာသား၂၀ကို ဆိုမာလိီယာပင္လယ္ဓားၿပမ်ားက ၿပန္ေပးဆြဲခဲ့ၾကသည္။ထိုသေဘၤာသားမ်ား ၿပန္လြတ္ေပးရန္အတြက္ သေဘၤာပိုင္ရွင္ထံမွ ေငြေတာင္းယူခဲ့ၾကသည္။ၿပန္ေပးဆြဲ သူမ်ားႏွင့္ ညွိႏွိုင္းၿပီးေနာက္ ဇူလိုင္လအတြင္း သေဘၤာသားမ်ားကို ၿပန္လႊတ္ေပးခဲ့သည္။
ေခတ္သစ္ပင္လယ္ဓားၿပမ်ားသည္ ၿမန္ႏွဳန္ၿမင့္ေမာ္ေတာ္ဘုတ္မ်ားကို အသံုးၿပဳလာၾကသည္ဟု ဆိုသည္။ပင္လယ္ဓားၿပမ်ားသည္ မ်ားေသာအားၿဖင့္သေဘၤာမ်ားဆီသို႔ တရၾကမ္း၀င္ေရာက္လာကာ သူတို႔လိုခ်င္သည့္ ပစၥည္းဥစၥာတို႔ကို လုယက္ယူေဆာင္ၿပီးမိနစ္ပိုင္းအတြင္းမွာပင္ ထြက္ေၿပးေပ်ာက္ကြယ္သြားတတ္ၾကသည္။တစ္ခါတစ္ရံ၌ သေဘၤာသားမ်ားကို ဓားၿပမ်ားက ႏွိပ္စက္ညွင္းပန္းၿခင္း၊သတ္ၿဖတ္ၿခင္းမ်ားလည္း ၿပဳတတ္ၾကသည္။ ယေန႔ေခတ္ ပင္လယ္ဓားၿပတို႔ကို ဖမ္းဆီးရမိရန္ မလြယ္ကူေပ။ သူတို႔သည္တရားဥပေဒစိုးမိုးႏိုင္ၿခင္းမရွိေသာ သုိ႔မဟုတ္ တရားဥပေဒ လံုး၀ကင္းမဲ့ေသာ ၿမစ္ေခ်ာင္းငယ္မ်ား၊ ဆိပ္ကမ္းမ်ားသို႔ ၿပန္သြားၾကၿခင္းၿဖစ္သည္။အခ်ိဳ႕ေနရာေဒသမ်ားတြင္မူ ဥပေဒအရ အေရးယူမခံရေစရန္အတြက္ ေဒသခံ အာဏာပိုင္မ်ားကို ပင္လယ္ဓားၿပမ်ားက ဆက္ေၾကးေပးထားတတ္ၾကသည္။ ထို႔ၿပင္ပင္လယ္ဓားၿပတိုက္မွဳမ်ားမွာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ေရပိုင္နက္ၿပင္ပတြင္ ၿဖစ္ပြားေလ့ရွိသၿဖင့္ တရားဥပေဒအရ အေရးယူရန္လည္း အခက္အခဲ ၿဖစ္ေနေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ႏိုင္ငံမ်ားစြာအတြက္ ပင္လယ္ဓားၿပ ၿပသနာမွာ စိုးရိမ္ရဆဲအေၿခအေနတြင္ ရွိေနေပသည္။ထို႔ေၾကာင့္ ပင္လယ္ဓားၿပမ်ား ဖမ္းဆီးရမိေရးႏွင့္ တရားဥပေဒအရ အေရးယူသြားႏိုင္ရန္အတြက္ ႏိုင္ငံတကာပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို အဆက္မၿပတ္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကရသည္။
ပင္လယ္ဓားၿပတို႔သည္ သမိုင္းႏွင့္ခ်ီကာ ရွိခဲ့ၾကၿခင္းၿဖစ္သည္ဟု ကၽြမ္းက်င္သူမ်ားက ဆိုသည္။ ေရွးေခတ္ေဟာင္း ဂရိႏွင့္ ေရာမသေဘၤာမ်ားမွာလည္း ပင္လယ္ဓာၿပတို႔၏ တိုက္ခိုက္လုယက္မွဳကို ခံခဲ့ၾကရသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ၌ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံမွ လူမ်ားသည္အၿခားႏိုင္ငံမွ သေဘၤာမ်ားကို စီးႏွင္းတိုက္ခိုက္ရန္အတြက္ သေဘၤမ်ားကို အသံုးၿပဳၾကသည္။ပင္လယ္ဓားၿပသေဘၤာမ်ားသည္ အၿခားႏိုင္ငံကမ္းေၿခမ်ားသို႔ ၀င္ေရာက္ဆိုက္ကပ္ၿပီး၊သေဘၤာသားဓားၿပမ်ားကနီးစပ္ရာၿမိဳ႕မ်ားကို ၀င္ေရာက္ကာၿမိဳ႕လံုးကၽြတ္တိုက္ခိုက္မွဳမ်ားကိုလည္း မၾကာခဏဆိုသလိုက်ဴးလြန္တတ္ၾကသည္။ ဓားၿပတို႔က ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားမ်ားကို ဖမ္းဆီး၍ ပစၥည္းဥစၥာမ်ားကို လုယက္ယူေဆာက္သြားတတ္ၾကသည္။ေနာ္ေ၀၊ဒိန္းမတ္ႏွင့္ဆြီဒင္ႏိုင္ငံတို႔မွ ပင္လယ္ေပ်ာ္ဓားၿပမ်ားသည္ ဥေရာပမွ သေဘၤာမ်ားႏွင့္ ၿမိဳ႕ရြာမ်ားကို ယင္းကဲ့သို႔တိုက္ခိုက္လုယက္မွဳမ်ား ၿပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။၁၇ႏွင့္ ၁၈ရာစုႏွစ္မ်ားအတြင္းက ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံမွပင္လယ္ဓားၿပမ်ားသည္ ၿပင္သစ္ႏွင့္ စပိန္ႏိုင္ငံတို႔မွ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ေသာ သေဘၤာမ်ားကို တိုက္ခိုက္လုယက္ခဲ့ၾကသည္။
အဆိုပါ ပင္လယ္ဓားၿပမ်ားကို ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားသည့္ စာအုပ္မ်ား၊ရုပ္ရွင္မ်ားထဲမွာ ပင္လယ္ဓားၿပမ်ားႏွင့္တူလိမ့္မည္ဟု လူအမ်ားက အထင္ေရာက္ေနၾကသည္။" ရတနာကၽြန္း"( Treasure Island )၀တၳဳထဲမွ ေလာင္းဂၽြန္ေဆးလ္ဗား ( Long John Silver)၊ "ပီတာပင္"( Peter Pan)၊ ပံုၿပင္ထဲမွကပီၸတန္ ဟြတ္ခ္(Captain Hook) သို႕မဟုတ္ "ကရစ္ဘီယံမွ ပင္လယ္ဓားၿပမ်ား " ရုပ္ရွင္ထဲမွ
ကပီၸတန္ ဂ်က္စပဲရိုးတို႔ကဲ့သို႔ ပင္လယ္ဓားၿပၾကီးမ်ားႏွင့္ တူေနလိမ့္မည္ဟုထင္မိၾကၿခင္းၿဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ပင္လယ္ဓားၿပမ်ားအေၾကာင္း ေလ့လာခဲ့ၾကသည့္ သမိုင္းပညာရွင္မ်ားကမူ ထိုသို႔ ထင္ၿမင္ခ်က္အမ်ားစုမွာ လြဲမွားေနသည္ဟုဆိုပါသည္။ ပင္လယ္ဓားၿပအေၾကာင္း ေလ့လာသူ ပညာရွင္မ်ားထဲတြင္ ပင္ဆယ္လ္ေဗးနီးယားၿပည္နယ္ ပစ္ဘာ့ဂ္တကၠသိုလ္မွ သမိုင္းပါေမာကၡ မားကပ္စ္ရက္ဒီကား (Marcus Rediker) လည္းအပါအ၀င္ၿဖစ္သည္။ ပါေမာကၡ ရက္ဒီကားသည္ ပင္လယ္ဓားၿပတို႔၏ ဘ၀ေၾကာင္းကို ႏွစ္ေပါင္းသံုးဆယ္ေက်ာ္ေလ့လာခဲ့သူၿဖစ္သည္။ပင္လယ္ဓားၿပအမ်ားစုမွာ တစ္ခ်ိန္က သေဘၤာသားမ်ားၿဖစ္ခဲ့ၾကသည္ဟု ပါေမာကၡ ရက္ဒီကားကဆိုပါသည္။ ထိုသေဘၤာသားတို႔သည္ ယင္းတို႔၏အစိုးရကေပးေသာလစာရိကၡာ ခိ်ဳ႕တဲ့မွဳႏွင့္သေဘၤာကပီၸတန္၏ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မွဳတို႔ကိုအခံမရပ္ႏိုင္ၿဖစ္ကာ ထၾကြပုန္ကန္ခဲ့ၾကသည္။ပင္လယ္ဓားၿပမ်ားသည္ မိမိတို႔အခ်င္းခ်င္း အမ်ားဆႏၵအရအုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ဒီမိုကေရစီ အသိုက္အ၀န္းတစ္ခုကို ထူေထာက္ခဲ့ၾကသည္။မိမိတို႔ကို အုပ္ခ်ဳပ္ဦးေဆာက္ရန္ ကပီၸတန္ကိုေရြးခ်ယ္တင္ေၿမာက္ထားၾကသည္။ မိမိတို႔ အခ်င္းခ်င္း အတူတကြပူးေပါင္းေနထိုင္ရန္ စည္းကမ္းခ်က္မ်ားကို ခ်မွတ္ထားၿပီး အဆိုပါစည္းကမ္းခ်က္ကို က်ဴးလြန္ေဖာ္ဖ်က္သူတို႔အား အမ်ားသေဘာဆႏၵအရ ၿပစ္ဒဏ္စီရင္ၾကသည္။
ေခတ္သစ္ ပင္လယ္ဓားၿပေရးရာ ကၽြမ္းက်င္သူ ေနာက္တစ္ဦးမွာ ေဒဗစ္ေကာ္ဒင္လီ (David Cordingly) ၿဖစ္သည္။၄င္းက" အလံနက္ေအာက္မွ ပင္လယ္ဓားၿပတို႔၏ စိတ္ကူးႏွင့္ လက္ေတြ႔ဘ၀"အမည္ရွိ စာအုပ္ကို ၿပဳစုေရးသားခဲ့သည္။ ထိုစာအုပ္ထဲတြင္ ကယ္လီကိုဂ်က္ (Calico Jack )ႏွင့္ဘလက္ဘာ့တ္( Black Bart )တို႔လို တကယ့္ပင္လယ္ဓားၿပၾကီးမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို ထည့္သြင္းေရးသားထားေလသည္။
အထင္ရွားဆံုး ပင္လယ္ဓားၿပမ်ားထဲမွ ဟင္နရီေမာ္ဂန္ ( Henry Morgan) ၊ဟင္နရီ ေအဗရီ(Henry Avery) ႏွင့္ မုတ္ဆိတ္နက္ဟု လူသိမ်ားခဲ့သည့္ အက္ဒ္၀ပ္တိခ်္( Edward Teach) ဟူေသာပင္လယ္ဓားၿပၾကီးသံုးဦးအေၾကာင္းထုတ္နဳတ္ေဖာ္ၿပထားပါသည္။စပိန္ႏိုင္ငံအစုိးရက ဟင္နရီေမာ္ဂန္ကို ပင္လယ္ဓားၿပတစ္ဦးအၿဖစ္သတ္မွတ္သည္။ ၿဗိတိသွ်တို႔ကမူ သူ႔ကို သူရဲေကာင္းတစ္ဦးအၿဖစ္အသိအမွတ္ၿပဳခဲ့သည္။ၿဗိတိသွ်၊ ၿပင္သစ္၊နယ္သာလန္ႏွင့္စပိန္ႏိုင္ငံတို႔သည္ ကုန္သြယ္မွဳအခြင့္အေရးႏွင့္ နယ္ပယ္သစ္မ်ားမွ ဓနဥစၥာမ်ားကို သိမ္းပိုက္ၿခယ္လွယ္ႏိုင္ေရးအတြက္ နယ္ေၿမလုစစ္ပြဲေပါင္းမ်ားစြာကို တိုက္ခိုက္ခဲၾကသည္။စစ္ေၿပညိမ္းေရးစာခ်ဳပ္မ်ား ခ်ုဳပ္ဆိုၿပီးေနာက္ပိုင္းမွာပင္ ထိုႏိုင္ငံမ်ားအၾကား တင္းမာမွဳမ်ား မေၿပေပ်ာက္ႏိုင္ဘဲ ရွိခဲ့ေလသည္။
စပိန္ႏိုင္ငံက သိမ္းပိုက္ထားသည့္ ကမာၻ႕႔အေနာက္ပိုင္း ကိုလိုနီနယ္ပယ္မ်ားမွာ ေရြ၊ေငြႏွင့္ အဖိုးတန္ေက်ာက္မ်က္ရတနာ အေၿမာက္အၿမားကို ပိုင္ဆိုင္ထားၾကသည္။ အဆိုပါဥစၥာဓနမ်ားကို စပိန္ႏိုင္ငံသို႔ သေဘၤာမ်ားၿဖင့္ သယ္ယူခဲ့ၾကသည္။ ၁၆၀၀ၿပည့္အလြန္ႏွစ္မ်ားတြင္ စပိန္ႏိုင္ငံၿမိဳ႔ၾကီးမ်ားႏွင့္ သေဘၤာမ်ားကို ဟင္နရီေမာ္ဂန္က အၾကိမ္ၾကိမ္ တိုက္ခိုက္ခဲ့သည္။လုယူရရိွခဲ့ေသာေရြ၊ေငြႏွင့္ အၿခားကုန္စည္မ်ားကို ေမာ္ဂန္က ၿဗိတိသွ်အစိုးရသို႔ေ၀ေပးခဲ့သည္။ဟင္နရီေမာ္ဂန္သည္ သမိုင္း၀င္ အထင္ရွားဆံုးတိုက္ပြဲတစ္ပြဲကို ဦးေဆာင္တိုက္ခိုက္ခဲ့ဖူးသည္။သူသည္ ၁၆၇၁ခုႏွစ္က ပနားမားၿမိဳ႕ေတာ္ကို တိုက္ခိုက္သိမ္းယူၿပီးေနာက္ မီးတင္ရွိဳ႕႕ခဲ့သည္။ထိုစဥ္အခ်ိန္က စပိန္လက္ေအာက္ခံ ကိုလိုနီေဒသမ်ားထဲတြင္ ပနားမားသည္ အခ်မ္းသာဆံုးၿမိဳ႔ၾကီးတစ္ၿမိဳ႔ၿဖစ္သည္။ေမာ္ဂန္၏ လုပ္ရပ္ကို ၿဗိတိသွ်အစိုးရက အလြန္ႏွစ္ေထာင္းအားရၿဖစ္ခဲ့သည္။ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံဆိုင္ရာ စပိန္သံအမတ္ၾကီးက ထိုစီးနင္းတိုက္ခိုက္မွဳကို ကန္႔ကြက္ခဲ့ေသးသည္။ၿဗိတိသွ်အစိုးရက ေမာ္ဂန္က်ဴးလြန္ခဲ့သည့္ ၿပစ္မွဳအတြက္သူ႔အား တရားရံုးတြင္ စစ္ေဆးစီရင္မည္ၿဖစ္ေၾကာင္းေၿပာဆိုခဲ႔ေသာ္လည္း ေမာ္ဂန္အား အေရးယူၿခင္းမရွိခဲ့ေပ။ေမာ္ဂန္သည္ အၿငိမ္းစားမယူမီအထိ ဂ်ေမကာႏိုင္ငံတြင္ လက္ေထာက္ဘုရင္ခံခ်ဳပ္ပင္ၿဖစ္လာခဲ့ေသးသည္။
သို႔ေသာ္ ပင္လယ္ဓားၿပအမ်ားစုမွာ အလြန္အမင္းေအာင္ၿမင္ၾကီးပြားသြားၾကသည္ေတာ့မဟုတ္ေပ။ ပင္လယ္ဓားၿပအၿဖစ္ ႏွစ္ႏွစ္၊သံုးႏွစ္မွ်သာ လုပ္ကိုင္သြားၾကၿခင္းၿဖစ္သည္။ပင္လယ္ဓားၿပၿဖစ္လာသူတို႔သည္ ထိုအခ်ိန္ကာလထက္ပို၍ ၾကာၿမင့္စြာ လုပ္ကိုင္သြားရန္လည္း ေမွ်ာ္လင့္ထားၾကၿခင္းမရွိဟု သမိုင္းေလ့လာသူ ပညာရွင္မ်ားကဆိုသည္။၄င္းတို႔မွာ အသတ္ခံရမည့္ေဘး သို႔မဟုတ္ ဖမ္းဆီးမိၿပီး ၄င္းတို႔က်ဴးလြန္ခဲ့သည့္ ၿပစ္မွဳၿဖင့္ တရားစြဲဆုိကာ ေသဒဏ္စီရင္ခံရမည့္ေဘးတို႔ွႏွင့္ ၾကံဳေတြ႔ႏိုင္သည့္ အလားအလာ မ်ားစြာရွိေနေၾကာင္းကို ပင္လယ္ဓားၿပလုပ္သူတို႔က သေဘာေပါက္ထားၾကသည္။

သို႔တိုင္ေအာင္ သမို္င္းတြင္ အေအာင္ၿမင္ဆံုး ပင္လယ္ဓားၿပဟု ဆိုႏိုင္သူတစ္ေယာက္ရွိခဲ့သည္။ထိုသူ၏အမည္မွာ ဟင္နရီ ေအဗရီ ၿဖစ္သည္။သူ႔ကို ေလာင္းဘင္ေအဗရီ (Long Ben Avery ) ဟုလည္းသိထားၾကသည္။၁၆၉၅ခုႏွစ္တြင္ ေအဗရီႏွင့္ ေနာက္လုိက္ဓားၿပမ်ားသည္ ဂန္းစ္ေ၀း(Gunsway) ဟုအမည္တြင္သည့္ သေဘၤာတစ္စီးကို တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုသေဘၤာ အိႏိၵၿပည္မွ ပေဒသရာဇ္ေစာ္ဘြားၾကီး တစ္ဦးက ပိုင္သည္။သေဘၤာေပၚတြင္ ေဒၚလာသန္းေပါင္းမ်ားစြာတန္ေသာ ေရြ၊ေငြႏွင့္ ေက်ာက္မ်က္ရတနာမ်ားကို တင္ေဆာင္လာၿခင္းၿဖစ္သည္။ေအဗရီႏွင့္ေနာက္လုိက္မ်ားက ရတနာမ်ားကိုယူေဆာင္၍ အေနာက္အိႏိၵယ ကၽြန္းစုသို႔ရြက္လြင့္ခဲ့ၾကၿပီး သူတို႔၏ သေဘၤာကို ထားပစ္ခဲ့ၾကသည္။အခ်ိဳ႕ေနာက္လိုက္ဓားၿပမ်ားက အေမရိကန္သို႔ထြက္သြားၾကသည္။အၿခားဓားၿပမ်ားမွာ သေဘၤာအမိ်ဳးမိ်ဳးႏွင့္ လိုက္ပါသြားခဲ့ၾကသည္။ေအဗရီသည္လည္း ေခါင္းေဆာင္ ကပီၸတန္အၿဖစ္ သူရရွိေသာေ၀စုႏွင့္အတူ အစေပ်ာက္သြားခဲ့သည္။သူ႔ကို ဖမ္းဆီးရမိၿခင္းမရွိသက့ဲသို႔ သူ႔အေၾကာင္းကိုလည္း ေနာက္ထပ္တစ္ဖန္ ၾကားသိရၿခင္း မရွိေတာ့ေခ်။
အက္ဒ္၀ပ္တိခ်္ သည္လည္း ထင္ရွားေသာပင္လယ္ဓားၿပၾကီးၿဖစ္သည္။ သူ႔မ်က္ႏွာတြင္ ရွည္လ်ားေသာ အနက္ေရာင္မုတ္ဆိတ္ေမြးမ်ား ေပါက္ေနသၿဖင့္ သူ႔ကို မုတ္ဆိတ္နက္ဟုလည္းေခၚၾကသည္။သူ႔ကို အဂၤလန္ႏိုင္ငံ၊ဘရစၥေတာလ္ၿမိဳ႔တြင္ေမြးဖြားခဲ့သည္ဟု ယူဆရသည္။သူသည္ အသက္ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္ၿဖင့္ ပင္လယ္သို႔ထြက္လာခဲ့ၿပီးေနာက္ ၁၇၁၅ ခုႏွစ္ခန္႔တြင္ ပင္လယ္ဓားၿပ ၿဖစ္လာသည္။မုတ္ဆိတ္နက္သည္ ႏွစ္ႏွစ္တာမွ် ေအာင္ၿမင္ေသာ ဓားၿပၾကီးတစ္ဦးၿဖစ္ခဲ့သည္။၁၇၁၈ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ၿပည္ေထာင္စု၊ေၿမာက္ပိုင္း ကယ္ရိုလိုင္းနားဟု ယခုေခၚတြင္သည့္ ေနရာအနီး၌ ၿဗိတိသွ်ေရတပ္မေတာ္က သူ႔ကိုေတြ႔သြားသည္။မုတ္ဆိတ္နက္နွင့္ သူ႔ေနာက္လိုက္သေဘၤာသားဓားၿပမ်ားက ၿဗိတိသွ်တို႔ကို ခုခံတိုက္ခိုက္ၾကရာ မုတ္ဆိတ္နက္က်ဆံုးသြားသည္။သူ႔ေနာက္လိုက္မ်ားမွာ ဖမ္းဆီးခံၾကရၿပီး၊ယင္းတို႕က်ဴးလြန္ခဲ့သည့္ ပစ္မွဳမ်ားအတြက္ စစ္ေဆး စီရင္ၿခင္းခံၾကရသည္။အခ်ိဳ႔မွာ ကြပ္မ်က္ခံၾကရသည္။
သို႔ရာတြင္မုတ္ဆိတ္နက္ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ဇာတ္္လမ္းကဆံုးခမ္းမတိုင္ေသးေပ။မုတ္ဆိတ္နက္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ သေဘၤာမ်ားမွ သေဘၤာတစ္စီးမွာ သူတို႔တိုက္ခိုက္လုယူခဲ့ေသာ ၿပင္သစ္သေဘၤာတစ္စီးၿဖစ္သည္။ထိုသေဘၤာကို "ဘုရင္မ အန္း၏ကလဲစား" (Queen Anne's Revenge) ဟုအမည္သစ္ေၿပာင္းထားသည္။ထိုသေဘၤာမွာ ၁၇၁၈ ခုနွစ္တြင္ေက်ာက္ေဆာင္နွင့္တုိက္မိၿပီး နစ္ၿမဳပ္သြားခဲ့သည္။၁၉၉၆ခုႏွစ္တြင္ ေၿမာက္ပိုင္းကယ္ရိုလိုင္းနားကမ္းေၿခအလြန္ သမုဒၵရာၾကမ္းၿပင္၌ သစ္သားသေဘၤာမွ အၾကြင္းအက်န္မ်ားကို ေရေအာက္သုေတသနပညာရွင္မ်ားက ေတြ႔ရွိခဲ့ၾကသည္။ပညာရွင္အမ်ားအၿပားက နစ္ၿမဳပ္ေနေသာ သေဘၤာသည္ မုတ္ဆိတ္နက္၏ "ဘုရင္မအန္း၏ ကလဲ့စား" ၿဖစ္ရမည္ဟု ယူဆခဲ့ၾကသည္။
ထုိုသေဘၤာပ်က္တြင္ ေလ့လာဖြယ္ရာ အေၿမာက္အၿမားကို ေတြ႕ရသည္ဟု သုေတသီမ်ားက ဆိုသည္။လက္နက္မ်ား၊ခဲယမ္းမီေက်ာက္မ်ား၊သိပ႔ံၸကိရိယာမ်ား၊ေရြႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္သံုးပစၥည္းမ်ားကို သေဘၤာပ်က္ထဲတြင္ ရွာေဖြေတြ႔ရိွခဲ့ၾကသည္။၁၈ရာစုအတြင္း အဆိုပါေဒသ အနီးတ၀ိုက္
၌ အၿခားမည္သည့္သေဘၤာမွ် နစ္ၿမဳပ္ခဲ့သည့္ အေထာက္အထားမရွိသၿဖင့္ ထုိသေဘၤာပ်က္မွာ မုတ္ဆိတ္နက္၏ သေဘၤာၿဖစ္ရမည္ဟု ယံုၾကည္ထားၾကၿခင္းၿဖစ္သည္။
မုတ္ဆိတ္နက္သည္ သူ၏ရတနာအခ်ိဳ႔ကို ယခုေၿမာက္ပိုင္းႏွင့္ေတာင္ပိုင္းကယ္ရိုလိုင္းနားၿပည္နယ္တို႔၏ ကမ္ေၿခတစ္ေလွ်ာက္တြင္ ၿမွဳပ္ႏွံထားခဲ့လိမ့္မည္ဟု ေရွးေဟာင္း၀တၳဳဇာတ္လမ္းမ်ားတြင္ ေဖာ္ၿပထားသည္။ အဆိုပါ ရတနာမ်ားကို နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာရွာေဖြခဲ့ေသာ္လည္း မေတြ႕ရေပ။မုတ္ဆိတ္နက္က ေရြနွင့္ေက်ာက္မ်က္ရတနာမ်ားကို ထုိေနရာမွာၿဖစ္ေစ၊အၿခားတစ္ေနရာရာတြင္ၿဖစ္ေစ ၿမဳပ္ထားခဲ့သည္ ဆိုၿခင္းကို ပညာရွင္အမ်ားစုက လက္မခံၾကေပ။၀တၳဳႏွင့္ ရုပ္ရွင္မ်ားထဲတြင္သာ ပင္လယ္ဓားၿပမ်ားက ရတနာမ်ားကို ၿမွဳပ္ႏွံသိမ္းဆည္းထား၍ ေၿမပံုမ်ားေရးဆြဲကာ မွတ္သားထားၾကၿခင္းၿဖစ္သည္ဟု ပညာရွင္တို႔က ဆိုသည္။သို႔ေသာ္လည္း တကယ့္ပင္လယ္ဓားၿပအစစ္မ်ားသည္ သူတို႔၏ ေငြေၾကးမ်ားကို လွ်ိဳ႔၀ွက္သိမ္းဆည္းမွဳ မၿပဳၾကေခ်။ေနာင္တြင္မွ ထုတ္ယူသံုးစြဲႏို္င္ေလာက္ေအာင္ ၾကာၿမင့္သည္အထိ အသက္ရွည္ရွည္ ေနသြားရလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္မထားၾကသၿဖင့္ တကယ့္ပင္လယ္းဓားၿပတို႔မွာ ရရွိလာသည့္ ေရြေငြတို႔ကို ခ်က္ခ်င္းပင္ သံုးစြဲပစ္ၾကသည္ဟု ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ားက ဆိုပါသည္။
အေမရိကန္ၿပည္ေထာင္စုမွ လူမ်ားမွာ ၀တၳဳႏွင့္ရုပ္ရွင္မ်ားတြင္ ၿမင္ေတြ႔ၾကရသၿဖင့္ ပင္လယ္ဓားၿပမ်ားကို စိတ္၀င္တစား ရွိေနၾကဆဲၿဖစ္သည္။ကီး၀က္္စ္၊ဖေလာ္ရီဒါႏွင့္ အိုရီဂြန္ၿပည္နယ္ရွိ ပို႔လ္လန္ဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕မ်ားတြင္ ႏွစ္စဥ္ပင္လယ္ဓားၿပ အထိမ္းအမွတ္ပြဲမ်ား က်င္းပၾကသည္။ေၿမာက္ပိုင္းကယ္ရိုလိုင္းနားတြင္ ပင္လယ္ဓားၿပ ၿပတိုက္တစ္ခုပင္ဖြင့္ထားသည္။ ဖေလာ္ရီဒါၿပည္နယ္ အိုလန္ဒိုၿမိဳ႔တြင္ ဖြင့္ထားသည့္ ဒစၥေနးကမာၻတြင္လည္း ပင္လယ္ဓားၿပသေဘၤာစီးနိုင္သည့္ ေဖ်ာ္ေၿဖမွဳ အစီအစဥ္တစ္ခုထားရွိသည္။ နီဗားဒါးၿပည္နယ္၊လပ္စ္ေဗးဂတ္၌ ပင္လယ္ဓားၿပဟိုတယ္ဟူ၍ ဖြင့္လွစ္ထားသည္။ထိုမွ်မက ႏွစ္စဥ္က်င္းပေသာ"နိုင္ငံတကာ ပင္လယ္ဓားၿပ စကားေၿပာၾကသည့္ေန႔"ဟူ၍ပင္ သတ္မွတ္ထားေသးသည္။။


VOA အသံလႊင့္ေဆာင္းပါးပါ Nancy Steinbach ၏ Pirates May Be Popular in Book and Movies,But Piracy Remains a Threat ကို သေၿပညိဳ-ေမာင္ေအာင္ပန္း ၿမန္မာၿပန္ဆိုပါသည္။၊

။။လင္းေရာက္ၿခည္ USA မဂၢဇင္းမွာ ကူးယူတင္ၿပပါသည္။

အေဖ

အေဖ

SAVE OUR EARTH

SAVE OUR EARTH

Followers

Comments

ဧည့္သည္ေတာ္မွတ္တမ္း